Spin around the pole

Suomalainen forum kaikille tankotanssin ystäville. (Päästäksesi lukemaan ja kirjoittamaan kaikille aihealueille sinun on rekisteröitävä käyttäjätunnus itsellesi.)

PääsivuPääsivu  FAQFAQ  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  KäyttäjälistaKäyttäjälista  KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  tankotanssi blogitankotanssi blogi  

Jaa | 

Battle of the Pole 2011

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas 
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
KirjoittajaViesti
tasuni
Superman
Superman

Viestien lukumäärä: 1998
Ikä: 38
Registration date: 07.12.2007

ViestiAihe: Vs: Battle of the Pole 2011   Ma Tammi 31, 2011 8:39 am

Sitten vaan tuomareita pitäisi olla aika paljon, ja niiden keskimääräisiä pisteitä antaneiden pitäis olla myös oikeassa Smile.

Yks pistelaskua eniten vaikeuttavista asioista kisoissa on se, ettei kukaan tunnu miettivän, miten ne 3 x 5 x 20 = 300 numeroa oikein lasketaan yhteen / keskiarvoistetaan noin 20 minuutissa, joka yleensä on suunnilleen se aika, joka pistelaskulle halutaan antaa. Katastrofaalisimpia kertoja ovat mun kokemusten mukaan olleet British Isles -kisat 2009 (meni melkein tunti, jonka aikana suuri osa yleisöstä häipyi) ja Ranskan mestaruuskisat 2010 (asiaa ei oltu mietitty ollenkaan, yleisö odotti salissa, ja aikaa oli vartti).

Lisäksi hyvin harva tuomari on valmis heti esitysten jälkeen luovuttamaan lomakkeensa, ja Pole Art 2009:ää lukuunottamatta jokaisessa kisassa ne laput viedään eri huoneeseen laskemista varten, eli lappujen odottamisesta, viemisestä ja palauttamisesta tulee lisää viivytyksiä. Jos käsiala on vaikeaa, ei laskija myöskään voi kysyä tuomarilta tarkennusta kun on eri huoneessa, mahdollisesti kaukanakin kuten BoP:ssa ainakin 2010.

Niin kauan kuin tilanne on tämä, ylimääräinen komplikaatio eli suurimman ja pienimmän tuloksen määrittäminen ja poistaminen yhtälöstä on yksinkertaisesti mahdottomuus. Eikä taida olla ihan nurkan takana se hetki, jolloin pistelaskuun saadaan oikeat reaaliaikaiset tietokonelaskelmat kuten mäkihypyssä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Näytä käyttäjän tiedot
OonaK
Superman
Superman

Viestien lukumäärä: 618
Ikä: 28
Registration date: 09.01.2010

ViestiAihe: Vs: Battle of the Pole 2011   Ma Tammi 31, 2011 11:09 am

Kysymyksiä:

- Miten paljon vähennetään jos tippuu tangolta?
- Miten paljon otetaan pois tekee pienen/keskisuuren/iso horjahduksen?
- Miten paljon saa pisteitä lisää jos tekee jaden/ayshan/flying K:n
- mikä on esim. pole artissa maksimi temppumäärä jolla saadaan trikeistä täydet?

en odota edes vastauksia sinänsä, mutta tää on ent. voimistelijalle niin käsittämätön ajatus pistelaskusta, kun liikkeillä ei ole arvoa, eikä yleistä virhevähennystaulukkoa.

Oona
Näytä käyttäjän tiedot http://www.gymi.fi
sluippa
Superman
Superman

Viestien lukumäärä: 684
Ikä: 27
Registration date: 07.05.2009

ViestiAihe: Vs: Battle of the Pole 2011   Ma Tammi 31, 2011 12:29 pm

Mä myös toivoisin selkeää systeemiä vaikeustason määrittämiseen ja sen pisteyttämiseen. Ei niin, että jokainen tuomari mutu-tuntumalta esityksen jälkeen miettii, että kyllä se taisi aika vaikeita temppuja tehdä, annanpa vaikeustasosta x-pistettä.
Tuomaristossa voisi yksi henkilö olla pelkästään sitä varten, että hän kirjaa ylös kaikki temput ja laskee kokonaispisteet aikaisemmin määritellyn temppupisteytyksen perusteella.
Toinen tuomari voisi vähentään maksimipisteistä jokaisesta teknisestä virheestä (esim. tangolta tippuminen -1,0, polvikoukut -0,2, nilkkakoukut -0,1, lennokkuuden puuttuminen spinnissä -0,2-0,5 pistettä jne.) Kuten telinevoimistelussa, tähän tuomarointiin pitäisi olla koulutus ja pätevyys.
Lisäksi olisi tuomareita, jotka määrittävät pisteet esiintymisestä ja eläytymisestä.

En tiedä miten esimerkiksi taitoluistelussa homma hoidetaan, mutta käsittääkseni siellä annetaan pisteet juurikin noin, että erikseen lasketaan esiintyminen, vaikeustaso ja tekniikka. Siitä voisi oppia jotakin.
Näytä käyttäjän tiedot
tasuni
Superman
Superman

Viestien lukumäärä: 1998
Ikä: 38
Registration date: 07.12.2007

ViestiAihe: Vs: Battle of the Pole 2011   Ma Tammi 31, 2011 1:49 pm

Taitoluistelussa ja voimistelussa on se iso ero tankoiluun, että niissä kaikki liikkeet tunnetaan, eikä kukaan tule yhtäkkiä jonkin uuden elbow-jaden tai Flying K:n kanssa kisaamaan. Miten liikkeet voisi pisteyttää etukäteen, kun niitä keksitään koko ajan lisää? Ja kun niihin meno voidaan tehdä helposti tai vaikeasti, ja tosiasiassa pitää siis arvostella komboja, ei niinkään yksittäisiä liikkeitä?

Se on todella mutu-tuntumaa, ja osaan vastata täysin tietysti vain omalta osaltani. Minä olen antanut täydet pisteet tempuista silloin, kun niissä on ollut uusia, vaikeita variaatioita, niitä on ollut paljon (vs. "vähän", eli täysin kisan muista esityksistä riippuvaista), ne ovat olleet nopeita (eli nopeat temput on mun mielestä vaikeampia kuin hitaasti tehdyt samat temput), niitä on tehty pyörivällä tangolla (vaikeampaa kuin staattisella), ja ne ovat olleet täysin sujuvia ja virheettömiä. Kaikista ayshoista saa mun arvostelussa samat pisteet (pyörivällä tehdyistä vähän enemmän), koska on mun kokemuksen mukaan ihan ihmisestä riippuvaista, millä otteella tehty aysha on helpoin. Jalkojen liikuttaminen ayshassa on vaikeampaa kuin niiden pitäminen paikallaan, joten siitä tietysti tulee lisää pisteitä jne.

Käytännössä arvostelu menee mun osalta siten, että kirjotan ylös jokaisen merkittävän tempun jonka näen ja perään "-var" jos se on uusi variaatio (automaattinen lisäpiste), ja miinus jos siinä tuli horjahdus. Eli mä annan plussia variaatioista ja noista yllämainituista vaikeutta lisäävistä jutuista, ja miinusta horjahduksista ja enemmän miinusta putoamisista. Vaikea temppu joka tehdään horjahtaen ei varmasti saa multa yhtään plussaa, paha horjahdus johtaa miinukseen. Horjahdukset vaikuttaa mulla myös yleiseen tekniikkaan, eli jos vaikka uuden variaation plussa ja siinä tehty horjahdusmiinus cancel each other, se horjahdus näkyy kuitenkin miinuksena tekniikassa.

EDIT: mutta paljot temput vievät tilaa tanssilta, joten jos temppuja on liikaa, se vähentää mun arvostelussa koreografian ja esiintymisen pisteitä. Balanssi on siis oleellinen. Esim. Oonan BoP2010-esityksessä balanssi oli täydellinen: olin tuomarina ja annoin täydet kaikista osa-alueista Smile.
Näytä käyttäjän tiedot
sluippa
Superman
Superman

Viestien lukumäärä: 684
Ikä: 27
Registration date: 07.05.2009

ViestiAihe: Vs: Battle of the Pole 2011   Ti Helmi 01, 2011 10:10 am

Tasuni, hyvältä kuulostaa noi sun tuomarointiperusteet. Olen kyllä siinä kuvitelmassa, että olet harvinaisen perehtynyt tuohon tuomarointiin, kaikki eivät varmasti ota asiaa yhtä tosissaan kuin sinä.

Sekin noissa tuomaroinneissa joskus ihmetyttää, että tuomarina on joku, joka ei ole harrastanut/valmentanut lajia eikä voi tietää/ymmärtää, mitkä liikkeet ovat vaatia ja mitä kombot/liikkeet ovat uusia variaatioita. Hyvä tuomarointi vaatii lajin aktiivista seuraamista koko ajan.
Tanssin ja esiintymisen (muut kuin tanko-) ammattilaiset toki ovat päteviä arvioimaan sitä esiintymistä ja koreografiaa, mutta heitä ei pitäisi päästää arvioimaan vaativuutta.

Etsin tuon Oonan BoP2010-esityksen Youtubesta, mutta se oli sensuroitu arveluttavan sisällön vuoksi, hah.

Edit: Ai niin ja kyllähän telinevoimistelussa joskus joku tekee uuden liikkeen, harvinaista se kyllä on. Ilmoittaakohan ne uudet liikkeet etukäteen tuomaristolle vai mitenköhän se homma menee, en tiedä.
Näytä käyttäjän tiedot
Furetto
intermediate spinner
intermediate spinner

Viestien lukumäärä: 66
Registration date: 18.12.2009

ViestiAihe: Vs: Battle of the Pole 2011   Ti Helmi 01, 2011 1:01 pm

Tässä sensuroimaton linkki Oonan 2010 BoP-esitykseen http://www.youtube.com/watch?v=9QpaHWTXRIk
Näytä käyttäjän tiedot
Ewy
Superman
Superman

Viestien lukumäärä: 836
Ikä: 23
Registration date: 24.09.2009

ViestiAihe: Vs: Battle of the Pole 2011   La Helmi 05, 2011 11:36 am

Täältä näyttäisi löytyvän jonkinverran kuvia

http://www.studiodq.com/blogg/